Meer dan 46% van de nieuw aangenomen professionals op hbo/wo
niveau vertrekt binnen de 18 tot 24 maanden. De kosten van zo’n vertrek zijn
gigantisch: minimaal € 15.000, maar in uitzonderlijke gevallen loopt de schade
op naar 30% tot 100% van het jaarsalaris. Ongewenst en ongewild zou ik zeggen.
Dat een vroegtijdig en vaak ook gedwongen vertrek negatieve
gevoelens met zich meebrengt zal niemand verbazen. Interessanter is de wetenschap
dat die frustratie leidt tot gebrek aan loyaliteit wat weer een belangrijke motivatie
is voor fraude.
Dit blijkt uit onderzoek van Hoffmann Bedrijfsrecherche waarin
gekeken werd naar fraude binnen bedrijven en de ontwikkelingen daarin. Het stereotype fraudeur verplaatst zich van de (oude) grijze muis naar de medewerkers met
tijdelijke contracten.
De loyaliteit onder deze werknemers verminderd waardoor zij
sneller neigen te frauderen. Zeker wanneer ze weten dat er geen contractverlenging
volgt en ze niks te ‘verliezen’ hebben.
Voor de werkelijke fraude is natuurlijk alleen de dader
verantwoordelijk, maar het voorkomen of minimaliseren van fraude onder
werknemers begint preventief bij het aannemen van nieuwe medewerkers.
Search, werving &
selectie spelen hierbij een belangrijke rol. Jaarlijks worden er rond de 200.000
nieuwe banen voor professionals ingevuld,
maar helaas niet allemaal even succesvol!
De oorzaak van een foutieve aanstelling is veelal te herleiden naar een mismatch in gedrag of cultuur waar binnen iemand het beste uit de verf komt. Zaken waar minder of nauwelijks aandacht aan wordt besteed tijdens de gemiddelde selectieprocedure.
Organisaties kunnen zich afvragen of ze alles in het werk
stellen om de juiste professional voor de juiste plek te rekruteren. Naar mijn
mening wringt daar de schoen. HR en de betrokken afdelingen laten zich leiden
door de tijd die het selectieproces in beslag neemt, vacatures moeten liefst zo
snel mogelijk vervuld worden. Niet het eindresultaat, maar de tijd en kosten
zijn maatgevend.
Door de tijd te nemen voor search, werving en
selectie, zowel actief als passief, kan uiteindelijk veel ellende en tevens
fraude voorkomen worden. Een win-winsituatie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten